آيين نامه اجرايي نحوه برگزاری روز بازارهای جمعی
(موضوع ماده (85) قانون نظام صنفی)
تعاریف
ماده 1 – تعاریف:
روز بازار: مکانی است جهت عرضه کالا و محصولات صرفاً داخلی توسط افراد یا واحدهای صنفی که بصورت موقت وفق شرایط این آیین نامه ایجاد می گردد.
کارگروه: کارگروه راهبری روز بازارهای جمعی.
اهداف
ماده 2 – اهداف:
الف- حمایت از تولیدات داخلی منجمله صنایع دستی، خانگی و روستایی
ب-کمک به رفع سد معابر عمومی و فروشندگان کم سرمایه
نحوه برگزاری روز بازارها
ماده3 - به منظور تشخیص ضرورت ایجاد روز بازارها و نظارت بر حسن اجرای این آییننامه در هرشهرستان کارگروهی متشکل از روسا یا معاونین دستگاههای زیر تشکیل میگردد:
- شهرداری (رییس)
- سازمان و یا اداره صنعت، معدن و تجارت
- جهادکشاورزی
- اتاق اصناف
- تعاون،کار ورفاه اجتماعی
تبصره: جلسات کارگروه با حداقل چهار عضو تشکیل و تصمیمات آن با سه رای معتبرخواهد بود ضمناً در صورت تشخیص کارگروه، از نمایندگان سایر دستگاهها و تشکلها بدون داشتن حق رای جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل میآید.
ماده 4 – ضرورت ایجاد یک یا چند روز بازار، تعیین ضوابط واگذاری، تعداد غرف، مکانهای قابل واگذاری و ضابطه تولیدات داخلی به منظور جلوگیری از اختلال در عرضه محصولات توسط واحدهای صنفی با پیشنهاد مشترک شهرداری و اتاق اصناف بر عهده کارگروه میباشد.
ماده 5- متقاضیان اعم از صنفی، صنعتی، مشاغل خانگی و روستایی، صنایع دستی و نیز فروشندگان کم سرمایه و فاقد مکان میتوانند از امکانات روز بازارهای پیشبینی شده مطابق مقررات تعیین شده توسط کارگروه استفاده نمایند.
ماده6- چگونگی قیمت گذاری کالاهای قابل عرضه در روز بازارها تابع مقررات عمومی کشور میباشد.
ماده 7- این آییننامه به استناد ماده (85) قانون نظام صنفی مشتمل بر(7) ماده و (1) تبصره توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه و در تاریخ 23/09/1394 به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.