آييننامه اجرايي تشكيلات اداري و امور مالي و نحوه اداره
دبيرخانه هيات عالي نظارت
(موضوع ماده 54 قانون نظام صنفی)
تعاریف
ماده 1 -تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفی.
هیات: هیات عالی نظارت.
دبیرخانه : دبیرخانه هیات عالی نظارت.
کمیسیون: کمیسیون نظارت مراکز استانها.
تشکیلات اداری
ماده 2- دبيرخانه بهعنوان بازوي اجرايي هيات محسوب گرديده و جز تشكيلات مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب نمیگردد و دبير آن به پيشنهاد معاون توسعه بازرگاني داخلي توسط وزير صنعت، معدن و تجارت، منصوب میگردد.
تبصره- دبیرخانه از نظر مالی، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی منحصراً تابع این آییننامه میباشد.
ماده 3- تشكيلات دبيرخانه بهشرح زير ميباشد:
الف- واحد امور عمومی مرکب از یک نفر مسئول، یک نفر کارشناس، یک نفر متصدی امور دفتری، دو نفر ماشیننویس و راننده.
ب- واحد امور مالی مرکب از یک نفر مسئول و یک نفر کارشناس.
ج- واحد حقوقی مرکب از یک نفر مسئول و دو نفر کارشناس حقوقی.
د- واحد فنآوري اطلاعات مركب از يك مسئول وحداقل دو نفر كارشناس سختافزار و نرمافزار و يك نفركارشناس شبكه.
هـ- واحد پیگیری و نظارت مرکب از یک نفر مسئوول دو نفر کارشناس بازرگانی- اقتصادی و دو نفرکارشناس آمار.
و- واحد آموزش و پژوهش مركب از يك نفر مسئول و دو نفر كارشناس مديريت آموزشي.
ماده 4- دبيرخانه میتواند نسبت به بکارگیری افراد متخصص واجد شرایط بهعنوان مشاور به صورت قرارداد روزمزد و یا پروژه، اقدام نماید.
امور مالی
ماده 5- دبیرخانه مكلف است با افتتاح حساب جاري، نسبت به واريز وجوه حاصله از فعاليتهاي زير در حساب مزبور اقدام نمايد.
1- چاپ و فروش نشریات، كتب و جزوات به منظـور ارتقا سطح اطلاعات و آگاهيهاي افراد صنفي و سازمانهاي صنفي سراسر كشور.
2- چاپ و فروش فرمهاي خام پروانه كسب، فرمهای مورد نیاز سازمانهاي صنفی. خدمات فني صدور و تمدید پروانه کسب الکترونیکی.
3- درج آگهيهاي تبليغاتي و اطلاعيه در نشريات دبيرخانه و يا پايگاههاي اينترنتي مرتبط.
4- ایجاد و توسعه سامانههای الکترونیکی مرتبط با سازمانهاي صنفی. خدمات مربوط به استعلامات الکترونیکی، صدور تمدید گواهی امضای دیجیتال و خدمات صدورگواهی امنیتی دیجیتال مربوط به واحدها و تشکلهای صنفی.
5- ارائه خدمات زیرساخت مربوط به دریافت و پردازش اطلاعات سامانه صندوق مکانیزه فروش.
6- تهیه و توزیع نرم افزارهای مورد نیاز سازمانهای صنفی و پشتيباني آن.
7- وجوه مربوط به حقالسهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضوع تبصره (7) ماده (72) قانون.
تبصره - ذيحسابي وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حقالسهم وزارتخانه متبوع، از وجوه حاصله از درآمدهاي تبصره(7) ماده (72) را به حساب دبیرخانه واریز تا در اجرای قانون هزينه نمايد.
8- سپردهگذاري در بانكها.
9- ایجاد و یا مشارکت در راهاندازی مراکز آموزشی و پژوهشی به منظور افزایش توانمندی سازمانهاي صنفی کشور.
تبصره1- دبيرخانه مجاز به داشتن بيش از يك حساب جاري در بانك هاي كشور ميباشد و برداشت از آنها با امضاي دبيـر هیات و مدير مالي همراه با مهر دبيرخانه خواهد بود.
تبصره2- دبيرخانه مكلف است كليه درآمدها و هزينههاي مربوط به حساب مزبور را در دفاتر روزنامه و كل ثبت نموده و گزارش عمليات مالي و ترازنامه ساليانه خود را در صورت اعلام معاونت توسعه بازرگاني داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايشان ارسال نمايد.
تبصره3- دبیرخانه مجاز است به منظور کسب درآمدهای موضوع این ماده با اشخاص حقیقی و حقوقی براساس صلاح و صرفه قرارداد منعقد نماید.
وظایف دبیرخانه هیات
ماده 6- وظايف و اختيارات دبيرخانه به شرح ذيل ميباشد:
1- تهيه و تنظيم دستور كار، تشکیل جلسات و تنظیم صورتجلسات هيأت.
2- ارسال دستور كار و دعوت نامه شركت در جلسات براي اعضاي هيأت و حسب مورد افراد صاحب نظر بدون داشتن حق رای.
3- بررسی و ارائه گزارشات كارشناسي لازم درخصوص پروندهها و موضوعات قابل طرح در هیات.
4- ابلاغ مصوبات هيأت به كميسيونها، سازمانهاي صنفي و ساير مراجع ذيربط.
5- پيگيري تشكيل منظم جلسات كميسيونهاي نظارت شهرستانها و تطبیق مصوبات آنان (مراکز استانها) با قانون و مقررات و ارائه طریق جهت اصلاح مصوبات مذکور.
6- بررسی و ارزیابی عملکرد سازمانهاي صنفی و کمیسیونهای نظارت.
7- نظارت بر حسن اجراي دقيق قانون و مصوبات هيأت، ارائه نظرات کارشناسی و انجام اقدامات قانوني لازم در جهت رفع مشكلات اجرايي و وظایف تفویض شده به کمیسیونها (موضوع ماده(56) قانون).
8- تهيه و تدوین آييننامهها و دستورالعملها.
9- نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران، تهيه گزارش و ارائه پیشنهاد درخصوص مسائل و مشكلات اصناف و سازمانهای صنفی براي وزير صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه بازرگاني داخلي.
10- پيگيري انجام به موقع و قانوني انتخابات اتحاديهها و اتاقهای اصناف در سراسر كشور.
11- بررسي شكايات و اعتراضات واصله از عملكرد سازمانهای صنفی و کمیسیونهای نظارت و اعلام نظر در این خصوص.
12-انجام پژوهش های کاربردی مرتبط با اصناف و برگزاری همایش و کارگاههای آموزشی، توجیهی برای سازمانهای صنفی، کمیسیونهای نظارت و دستگاههای ذیربط.
13- برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران و اتحادیه کشوری.
14- ایجاد زیرساختهای لازم به منظور برگزاری انتخابات سازمانهای صنفی، صدور پروانه کسب و ...، به صورت الکترونیکی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اداری به صورت مکانیزه.
15- سایر امور محوله از سوی هیات یا پیشبینی شده در آییننامهها.
ماده 7- این آییننامه به استناد ماده (54) قانون نظام صنفی مصوب 12/6/1392 مشتمل بر (7) ماده و (5) تبصره تهیه و در تاریخ 6/5/1393 توسط وزير صنعت، معدن و تجارت مورد تصويب قرار گرفت و از تاريخ تصويب، آيين نامه قبلي لغو مي گردد.