آیین نامه تشکیلات اداری و امورمالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت ( موضوع ماده 54 ق.ن.ص)

آیین نامه تشکیلات اداری و امورمالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت ( موضوع ماده 54 ق.ن.ص)

آیین نامه تشکیلات اداری و امورمالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت ( موضوع ماده 54 ق.ن.ص)

آيين‌نامه اجرايي تشكيلات اداري و امور مالي و نحوه اداره
دبيرخانه هيات عالي نظارت

(موضوع ماده 54 قانون نظام صنفی)

 

تعاریف

ماده 1 -تعاریف:

قانون: قانون نظام صنفی.

هیات: هیات عالی نظارت.

دبیرخانه : دبیرخانه هیات عالی نظارت.

کمیسیون: کمیسیون نظارت مراکز استان­ها.

 

تشکیلات اداری

ماده 2- دبيرخانه به‏عنوان بازوي اجرايي هيات محسوب گرديده و جز تشكيلات مصوب ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌محسوب نمی‌گردد و دبير آن به پيشنهاد معاون توسعه بازرگاني داخلي توسط وزير صنعت، معدن و تجارت، منصوب می‌گردد.

تبصره- دبیرخانه از نظر مالی، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی منحصراً تابع این آیین­نامه می­باشد.

ماده 3- تشكيلات دبيرخانه به‏شرح زير مي­باشد:

الف- واحد امور عمومی مرکب از یک نفر مسئول، یک نفر کارشناس، یک نفر متصدی امور دفتری، دو نفر ماشین‏نویس و راننده.

ب- واحد امور مالی مرکب از یک نفر مسئول و یک نفر کارشناس.

ج- واحد حقوقی مرکب از یک نفر مسئول و دو نفر کارشناس حقوقی.

د- واحد فن­آوري اطلاعات مركب از يك مسئول وحداقل دو نفر كارشناس سخت­افزار و نرم­افزار و يك نفركارشناس شبكه.

هـ- واحد پیگیری و نظارت مرکب از یک نفر مسئوول دو نفر کارشناس بازرگانی- اقتصادی و دو نفرکارشناس آمار.

و- واحد آموزش و پژوهش مركب از يك نفر مسئول و دو نفر كارشناس مديريت آموزشي.

ماده 4- دبيرخانه می­تواند نسبت به بکارگیری افراد متخصص واجد شرایط به‏عنوان مشاور به صورت قرارداد روزمزد و یا پروژه، اقدام نماید.

 

امور مالی

ماده 5- دبیرخانه مكلف است با افتتاح حساب جاري، نسبت به واريز وجوه حاصله از فعاليت­هاي زير در حساب مزبور اقدام نمايد.

1- چاپ و فروش نشریات، كتب و جزوات به‏ منظـور ارتقا سطح اطلاعات و آگاهي­هاي افراد صنفي و سازمان­هاي صنفي سراسر كشور.

2- چاپ و فروش فرم­هاي خام پروانه كسب، فرم­های مورد نیاز سازمان­هاي صنفی. خدمات فني صدور و تمدید پروانه کسب الکترونیکی.

3- درج آگهي­هاي تبليغاتي و اطلاعيه در نشريات دبيرخانه و يا پايگاه­هاي اينترنتي مرتبط.

4- ایجاد و توسعه سامانه­های الکترونیکی مرتبط با سازمان­هاي صنفی. خدمات مربوط به استعلامات الکترونیکی، صدور تمدید گواهی امضای دیجیتال و خدمات صدورگواهی امنیتی دیجیتال مربوط به واحدها و تشکلهای صنفی.

5- ارائه خدمات زیرساخت مربوط به دریافت و پردازش اطلاعات سامانه صندوق مکانیزه فروش.

6- تهیه و توزیع نرم افزارهای مورد نیاز سازمان­های صنفی و پشتيباني آن.

7- وجوه مربوط به حق­السهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضوع تبصره (7) ماده (72) قانون.

 تبصره - ذي­حسابي وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حق­السهم وزارتخانه متبوع، از وجوه حاصله از درآمدهاي تبصره(7) ماده (72) را به حساب دبیرخانه واریز تا در اجرای قانون هزينه نمايد.

8- سپرده­گذاري در بانك‏ها.

9- ایجاد و یا مشارکت در راه­اندازی مراکز آموزشی و پژوهشی به‏ منظور افزایش توانمندی سازمان­هاي صنفی کشور.

تبصره1- دبيرخانه مجاز به داشتن بيش از يك حساب جاري در بانك هاي كشور مي­باشد و برداشت از آنها  با امضاي دبيـر هیات و مدير مالي همراه با مهر دبيرخانه خواهد بود.

تبصره2- دبيرخانه مكلف است كليه درآمدها و هزينه­هاي مربوط به حساب مزبور را در دفاتر روزنامه و كل ثبت نموده و گزارش عمليات مالي و ترازنامه ساليانه خود را در صورت اعلام معاونت توسعه بازرگاني داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايشان ارسال نمايد.

تبصره3- دبیرخانه مجاز است به ‏منظور کسب درآمدهای موضوع این ماده با اشخاص حقیقی و حقوقی براساس صلاح و صرفه قرارداد منعقد نماید.

 

وظایف دبیرخانه هیات

ماده 6- وظايف و اختيارات دبيرخانه به شرح ذيل مي‏باشد:

1- تهيه و تنظيم دستور كار، تشکیل جلسات و تنظیم صورتجلسات هيأت.

2- ارسال دستور كار و دعوت نامه شركت در جلسات براي اعضاي هيأت و حسب مورد افراد صاحب ­نظر بدون داشتن حق رای.

3- بررسی و ارائه گزارشات كارشناسي لازم درخصوص پرونده‏ها و موضوعات قابل طرح در هیات.

4- ابلاغ مصوبات هيأت به كميسيون‌ها، سازمان­هاي صنفي و ساير مراجع ذي­ربط.

5- پيگيري تشكيل منظم جلسات كميسيون­هاي نظارت شهرستان­ها و تطبیق مصوبات آنان (مراکز استان‏ها) با قانون و مقررات و ارائه طریق جهت اصلاح مصوبات مذکور.

6- بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان­هاي صنفی و کمیسیون­های نظارت.

7- نظارت بر حسن اجراي دقيق قانون و مصوبات هيأت، ارائه نظرات کارشناسی و انجام اقدامات قانوني لازم در جهت رفع مشكلات اجرايي و وظایف تفویض شده به کمیسیون­ها (موضوع ماده(56) قانون).

8- تهيه و تدوین آيين­نامه­ها و دستورالعمل‌ها.

9- نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران، تهيه گزارش و ارائه پیشنهاد درخصوص مسائل و مشكلات اصناف و سازمان­های صنفی براي وزير صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه بازرگاني داخلي.

10- پيگيري انجام به موقع و قانوني انتخابات اتحاديه‌ها و اتاق­های اصناف در سراسر كشور.

11- بررسي شكايات و اعتراضات واصله از عملكرد سازمان­های صنفی و کمیسیون­های نظارت و اعلام نظر در این ‏خصوص.

12-انجام پژوهش های کاربردی مرتبط با اصناف و برگزاری همایش‏ و کارگاه­های آموزشی، توجیهی برای سازمان­های صنفی، کمیسیون­های نظارت و دستگاه­های ذی­ربط.

13- برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران و اتحادیه­ کشوری.

14- ایجاد زیرساخت­های لازم به ‏منظور برگزاری انتخابات سازمان­های صنفی، صدور پروانه کسب و ...، به صورت الکترونیکی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اداری به‏ صورت مکانیزه.

 

15- سایر امور محوله از سوی هیات یا پیش‏بینی شده در آیین­نامه‏ها.

ماده 7- این آیین­نامه به استناد ماده (54) قانون نظام صنفی مصوب 12/6/1392 مشتمل بر (7) ماده و (5) تبصره تهیه و در تاریخ 6/5/1393 توسط وزير صنعت، معدن و تجارت مورد تصويب قرار گرفت و از تاريخ تصويب، آيين نامه قبلي لغو مي گردد.

الناز حقگو
کلیه حقوق برای اتحادیه صنف فن آوران الکترونیک و رایانه شهرستان رشت محفوظ است | طراحی و پیاده سازی : مهیانت شمال