آییننامه اجرایی ترتیب انتخاب هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان ، وظائف هیأت رییسه، طرز تشكيل جلسات ،تعداد كميسيونها و ساير مقررات مربوط به اداره اتاق و حق الزحمه خدمات آنها
(موضوع ماده 36 قانون نظام صنفی)
تعاریف
ماده 1- تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفي.
اتاق اصناف: اتاق اصناف شهرستان.
اتحاديه: اتحاديه صنفي شهرستان.
داوطلبان: داوطلبان عضويت در هيات رييسه.
انتخابات: انتخابات هيأت رييسه.
هيأت اجرايي: هيأت اجرايي برگزاري انتخابات هيأت رييسه.
هيأت رييسه: هيأت رييسه اتاق.
اجلاس: اجلاس عمومي اعضاي اتاق.
انتخاب هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان
ماده2- اتاق اصناف مركب از روساي اتحاديه هاي صنوف توليدي- خدمات فني و توزيعي – خدماتي مي باشد. اتاق در اولین جلسه هر دوره هیات رییسه را برای مدت چهار سال انتخاب می کند. دو نفر از اعضاي اصلي هيات ریيسه از بين صنوف توليدي – خدمات فني، دو نفر از صنوف توزيعي – خدماتي و يك نفر از حائزين اكثريت آرا انتخاب مي شوند.
ماده3- دبيرخانه هیأت عالي نظارت موظف است دو ماه قبل از انقضاي دوره قانوني هيات رييسه مقدمات برگزاري همزمان انتخابات را حتي المقدور در سراسر كشور با ارايه برنامه زمانبندي شده فراهم نمايد. كميسيون های نظارت موظفند براين اساس دستور برگزاري انتخابات را به هيات اجرايي صادر نمايند تا انتخابات در مهلت مقرر برگزار گردد.
ماده 4- بهمنظور برگزاري انتخابات، هیأت اجرايي زير نظر رییس كميسيون نظارت و با تركيب نمايندگان دستگاه هاي زير تشكيل و تصميمات آن با اكثريت آرا معتبر ميباشد:
الف- سازمان يا اداره صنعت، معدن و تجارت (بهعنوان رييس).
ب- استانداري در مركز استان و فرمانداري در ساير شهرستان ها.
ج- يك نفر از بين اعضاي اتاق اصناف به انتخاب اجلاس، مشروط بر اينكه فرد مذكور داوطلب انتخابات نباشد (در شهرستان هاي فاقد اتاق و یا در فرض داوطلب بودن کلیه اعضا يك نفر معتمد صنفي داراي پروانه كسب به انتخاب كميسيون نظارت).
تبصره1- محل استقرار هيأت اجرائي در سازمان يا اداره صنعت، معدن و تجارت و محل اخذ رأي توسط هيات اجرائي با همكاري اتاق اصناف تعيين مي گردد.
تبصره2- در صورت عدم حضور هر يك از اعضا هيات اجرايي، انتخابات تعطيل نميگردد و عضو حاضر موظف است موضوع را به رييس كميسيون نظارت اعلام نمايد تا نسبت به تعيين جايگزين اقدام گردد.
ماده 5- هيات اجرايي موظف است پس از صدور دستور برگزاری انتخابات، نسبت به فراخوان ثبت نام (حاوي زمان، مكان ثبت نام و تعداد داوطلبان مورد نياز) اقدام و از داوطلبان دعوت نمايد تا ظرف يك هفته جهت ثبت نام اقدام کنند.
تبصره1- فراخوان ثبت نام فقط به روش هاي ذيل مجاز است(حداقل دو روش):
الف- ابلاغ آگهي به كليه روساي اتحاديهها و اخذ امضا آنها.
ب- ارسال پيامك براي كليه روساي اتحاديهها.
ج- انتشار آگهي در روزنامه كثيرالانتشار محلي.
تبصره2- داوطلبان مكلفند با مراجعه به سامانه اصناف ( به نشانی(iranianasnaf.ir و یا محل استقرار هيات اجرايي نسبت به تكميل پرسشنامه (مطابق الگوي دبيرخانه هيات عالي نظارت) و ارايه تصوير اعتبارنامه عضويت در هيات مديره اتحاديه، شناسنامه و كارت ملي به انضمام عكس مورد نیاز پرسنلی جهت ثبتنام اقدام نمایند.
تبصره3- تعداد داوطلبان ثبت نام شده نبايد كمتر از هفت نفر باشد. در غير اين صورت هيات اجرايي مكلف است ظرف مدت يك هفته نسبت به تمديد مهلت ثبت نام مطابق مفاد این ماده اقدام نمايد.
ماده 6- هيات اجرايي موظف است پس از پايان ثبت نام نسبت به فراخوان برگزاري انتخابات (حاوي تاريخ، ساعت و محل اخذ راي، تعداد اعضاي اصلي و علي البدل هيات رييسه، اسامي داوطلبان به ترتيب حروف الفبا) اقدام نمايد.
تبصره1- فراخوان انتخابات نیز مطابق تبصره (1) ماده (5) این آیین نامه خواهد بود.
تبصره2- انتخابات در دور اول با حضور حداقل دو سوم اعضا رسميت مي يابد. در صورت نرسيدن به حد نصاب، هيات اجرايي مكلف است نسبت به فراخوان مجدد و برگزاري انتخابات با هر تعداد شرکت کننده ظرف مدت ده روز اقدام نمايد.
برگزاري انتخابات
ماده 7- وظايف هيات اجرايي در روز برگزاري انتخابات:
1- صدور مجوز ورود به محل اخذ راي براي برگزاركنندگان انتخابات توسط رییس هیات اجرایی.
2- جلوگيري از ورود كاركنان اتاق اصناف،اتحادیه ها و افراد غیر مرتبط به محل اخذ راي.
3- الصاق فهرست اسامي داوطلبان به همراه عكس آنها با خط خوانا به ترتيب حروف الفبا و قبل از شروع رايگيري در محل اخذ راي.
- باز و بسته و ممهور نمودن صندوق راي خالي و یا استقرار صندوق شفاف و قابل رویت قبل از شروع رايگيري در حضور جمع و درج این موضوع در صورتجلسه انتخابات.
5- تطبيق رأيدهندگان با فهرست اسامي روساي اتحاديهها با رويت تصوير پروانه كسب يا كارت شناسايي معتبر هنگام اخذ راي.
تبصره- وكالت براي دادن راي ممنوع است.
6- جلوگيري از هرگونه تبليغات انتخاباتي در ساختمان محل اخذ راي.
تبصره- در صورتي كه به تشخيص هيات اجرايي به دليل تنش، عدم امنيت و يا بروز حوادث غير مترقبه برگزاري انتخابات غيرممكن باشد مي بايست با تنظيم صورتجلسهاي انتخابات را متوقف نموده و در اولين فرصت (حداکثر پانزده روز) نسبت به تجديد روز رايگيري اقدام گردد.
7- تمديد ساعت راي گيري(درصورت تشخيص هيات اجرايي) براي همان روز با تنظيم صورتجلسه.
8- باز نمودن صندوق، قرائت و شمارش آراء ماخوذه پس از پايان مهلت اخذ راي و تنظيم صورتجلسه مشتمل بر تعداد آراء ماخوذه هريك از داوطلبان در حضور آنان. (درصورت تمايل آنها)
9- اعلام نتيجه انتخابات مشتمل بر تعداد آراء ماخوذه به هر يك از داوطلبان. (درصورت تقاضاي آنان)
10- ارسال صورتجلسه انتخابات به كميسيون نظارت و اتاق اصناف.
نحوه و كيفيت شمارش آرا
ماده 8- نحوه و كيفيت شمارش آراء:
1- تعداد راي دهندگان با آراء مأخوذه تطبيق و برگههای رای زاید بر تعداد تعرفه، به قید قرعه از کل برگهای رای کسر می شود. اما چنانچه تعداد آراء مأخوذه کمتر از تعداد رای دهندگان باشد نتیجه در صورتجلسه منعکس میشود.
2- در صورتی که اسامی داوطلبان نوشته شده در برگ رای بیش از تعداد داوطلبان باشد، اسامی اضافه از آخر خوانده نمیشود.
3- در موارد ذیل برگههای رای باطل لیکن جز آراء مأخوذه محسوب و مراتب در صورتجلسه قید و برگههای مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد.
الف- آراء ناخوانا.
ب- همه اسامی مندرج در برگه رای غیر داوطلب باشد.
ج- آراء سفید ریخته شده در صندوق.
4- در صورتی که نام یک داوطلب در برگه مکرر نوشته شود فقط یک رای برای او محسوب میشود.
5- در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از داوطلبان، انتخاب افراد مورد نیاز از بين آنها با توافق ذي نفعان و در غير اين صورت بوسيله قرعهکشی توسط هيات اجرايي در حضور آنان انجام مي شود.
6- در صورتیکه نام خانوادگی دو یا چند نفر از داوطلبان یکی باشد و در برگ رای فقط نام خانوادگی قید گردیده مجموع این گونه آراء به طور مساوی بین داوطلبان هم نام تقسیم و در مورد رای یا آراء باقی مانده غیرقابل تقسیم به حکم قرعه عمل خواهد شد.
ماده 9- هيات رييسه براساس اكثريت نسبي آراي ماخوذه توسط روساي اتحاديههاي شهرستان به تعداد پنج نفر انتخاب می شوند و در صورت عدم اعتراض هر یک از داوطلبان (ظرف 3 روز کاری پس از انتخابات) رييس كميسيون نظارت يا نماينده وی ظرف پانزده روز از منتخبین دعوت نموده تا با حضور هيات اجرايي ، به صورت مخفي از ميان خود يك نفر را به عنوان رييس، دو نفر به عنوان نايب رييس (اول و دوم)، يك نفر به عنوان دبير و يك نفر به عنوان خزانهدار انتخاب كنند، رييس كميسيون نظارت موظف است ظرف مدت ده روز نسبت به صدور اعتبارنامه آنان اقدام نماید.
تبصره 1- در صورت غیبت غیرموجه هر یک از منتخبین در جلسه تعیین سمت (به تشخیص رییس کمیسیون نظارت) عدم حضور بعنوان انصراف تلقی شده و مطابق مقررات نفر علی البدل جایگزین می شود.
تبصره 2- هيات اجرايي موظف است پس از برگزاری انتخابات و اتمام عمر قانوني هيات رييسه، حداكثر ظرف مدت سه روز با حضور اعضاي هيات رييسه جديد و قديم نسبت به تحويل اموال اتاق اعم از منقول و غيرمنقول و كليه اسناد و مدارك طي صورتجلسهاي اقدام نمايد.
ماده 10- در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی، استعفاء، حجر یا عزل عضو و يا اعضاي هیات رییسه،رئیس کمیسیون نظارت یا نماینده وی موظف است با رعایت نصاب مقرر در ماده (33) قانون از نفر علي البدل دعوت و نسبت به جايگزيني و تعیین سمت مطابق ماده (9) این آیین نامه اقدام نمايد. درصورتي كه عليرغم جايگزيني فرد يا افراد علي البدل، امکان رعایت نصاب مذکور فراهم نباشد، كميسيون موظف است نسبت به برگزاری انتخابات مجدد حداکثر ظرف مدت بيست روز اقدام نمايد.
تبصره: اعضای مستعفی در صورتی که به تشخیص کمیسیون نظارت به منظور اخلال در انتخابات استعفا داده باشند نمی توانند برای اولین انتخابات بعدی هیات رییسه داوطلب شوند.
رسيدگي به شكايات
ماده 11- رسيدگي به شكايات داوطلبان نسبت به نحوه برگزاري انتخابات:
1- چنانچه هر يك از داوطلبان نسبت به نحوه برگزاري انتخابات معترض باشند ميتوانند ظرف سه روز كاري پس از انتخابات شكايات خود را كتباً و با ذكر دليل به كميسيون نظارت تسليم نمايند.
2- رييس كميسيون نظارت موظف است ضمن دستور توقف صدور اعتبارنامه منتخبين، موضوع را در اولین جلسه كميسيون مورد رسيدگي قرار داده و نتيجه را به شاكي ابلاغ نمايد.
3- در صورت اعتراض شاكي به راي كميسيون نظارت، سازمان يا اداره صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف مدت سه روز كاري شكايت شاكي را به همراه گردش كار پرونده و مستندات آن از طريق سامانه الكترونيكي اصناف به دبيرخانه هيات عالي نظارت منعكس نمايد.
4 - دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است شكايت شاكي را ظرف مدت پانزده روز مورد بررسي و كارشناسي قرارداده و در صورت كفايت دلايل و مستندات موضوع را جهت تصميمگيري در هيات عالي نظارت مطرح نمايد.
طرز تشكيل جلسات هيات رییسه، وظایف و اختیارات آن
ماده 12- طرز تشکیل جلسات:
1- جلسه بايد در هر هفته حداقل يك بار در روز و ساعت معین تشکیل گردد.
2- جلسه با دعوت قبلی به همراه دستور جلسه و مسئولیت رییس (در غیاب وی یکی از نواب به ترتیب سمت) تشکیل میگردد. چنانچه هر یک از اعضا مطالبی را برای طرح در جلسه داشته باشد، ميتواند قبل از تشكيل جلسه به دبیر اعلام نمايد.تصمیمات با حداقل سه رای موافق، لازم الااجرا می باشد.
3- شرح تصمیمات متخذه، تاریخ و اسامي اعضای حاضر و غايب بايستي توسط دبیر در صورتجلسه درج و پس از امضا حاضرین نسخهای از آن در اختیار کلیه اعضا قرار گیرد.
4- رییس اتاق در هر صورت مسئوولیت امور اجرایی اتاق را بر عهده دارد. ولو اینکه در صورتجلسه برای بعضی از اعضای هیات رییسه تکلیفی تعیین شده باشد.
ماده 13- وظايف مشترك هيات رئیسه:
1- پيگيري و اجراي بندهاي (الف)، (د)، (هـ)، (ز)، (ح)، (ط)، (ن)، (ع) و (ف) ماده37 قانون.
2- برنامهريزي براي اداره اتاق، تهیه برنامه مدون برای ارتقاء فعالیتهای آن، انجام مقدمات تشكيل
كميسيونها، پيگيري و اجراي مصوبات اجلاس.
3- برنامهریزی در راستای اجرای سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی ،برنامه چشم انداز و برنامه پنج ساله توسعه، با تکیه بر شفافیت و روانسازی نظام توزیع، ارتقاء سطح خدمات رسانی به مردم، کاهش هزینههای مبادلاتی از تولید تا مصرف و ... .
4- برنامهريزي در جهت بهبود بهرهوری فعالیت های صنفی و اتحادیههای تحت پوشش.
5- موافقت با ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی با توجه به نیازهای اتحادیهها.
6- بررسي پيشنويس بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي اتحاديهها.
7-ارائه پيشنويس بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي اتاق به اجلاس براي تصويب، پس از بررسی توسط کمیسیون بودجه اتاق.
8- شناسايي موانع صدور پروانه كسب و ارائه پيشنهادات اصلاحي به دبيرخانه هيات عالي نظارت.
9- اعلام نظر نسبت به اعتراض متقاضيان پروانه كسب (حداكثر ظرف مدت پانزده روز پس از دريافت اعتراض).
10- تهيه و تنظيم دستور جلسه اجلاس و عنداللزوم ارجاع به كميسيونها براي بررسي و تحقيق.
11- ساير وظايف و اختيارات پيشبيني شده در قانون و آييننامهها.
ماده 14- وظايف هر یک از اعضاي هيات رییسه:
رییس:
1- انجام امور اجرائي اتاق و اداره جلسات هيات ریيسه و اجلاس.
2- شركت در جلسات مرتبط به نمایندگی اتاق اصناف (نظیر جلسات كميسيون نظارت و شورای اداری).
3- امضاي كليه اسناد و مكاتبات اتاق.
4- ارائه گزارش عملكرد هيات رییسه به اجلاس.
5- موافقت با مرخصي و ماموریت روساي اتحاديهها و اعضاي هيات ریيسه.
6- اخذ موافقت رییس کمیسیون نظارت جهت مرخصی و ماموریت خود.
7- پیگیری فعالیتهای توسعهای اتاق از جمله آموزش، پژوهش، ارتقاء و بهرهوری و توسعه صادرات.
8- پیگیری عملکرد برنامههای مدون اتاق.
9-پیگیری برنامه های پژوهشی و آموزشی مورد نیاز اتاق ویا ایجاد مراکزموصوف.
10-ارائه گزارشات و نظرات تخصصی برای اصلاح قوانین و مقررات مرتبط و بهبود مستمر محیط کسب و کار به اتاق اصناف ایران و مقامات ذی ربط
نواب رییس :
1- در غياب رییس اتاق (هنگام مرخصي يا ماموريت)، نواب رییس (به ترتیب سمت) وظايف وي را برعهده دارند.
2- حضور درجلسات كميسيون نظارت (نواب رییس به ترتيب سمت).
3- شركت در جلسات کاری با هماهنگي رییس اتاق.
4- پيگيري و انجام وظايف محوله از سوي رییس اتاق.
دبير:
1- تهيه و تنظيم دستورجلسه و صورتجلسات هيات رییسه و اجلاس.
2- بررسي نامهها جهت طرح در جلسات هيات رئیسه و اجلاس با هماهنگي رییس اتاق.
3- هماهنگی امور كميسيونها تحت نظارت رییس اتاق.
خزانهدار:
1- مسئوليت نظارت بر امور مالي اتاق.
2- تهيه پيش نويس بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي سالانه اتاق.
3- اظهار نظر در خصوص عملكرد مالي اتاق به هيات رییسه به صورت ماهانه.
4- ارائه نظرات مشورتي به اتحاديهها در تهيه و تنظيم بودجه، تراز نامه و صورتهاي مالي سالانه.
5- پیگیری و نظارت بر جذب منابع و مخارج بودجه براساس الگوی مصوب و رعایت مقررات لازمالاجرا.
تبصره- اسناد و اوراق مالي اتاق مانند چکها، بروات، سفتهها و قراردادها با امضا ریيس و خزانهدار و در غياب هر يك (هنگام مرخصی یا ماموریت) نائب رییس اول جايگزين میشود.
طرز تشکیل اجلاس، وظایف و اختيارات آن
ماده 15- اجلاس اتاق از روسای اتحادیهها برای انجام وظایف و مسئولیتهای مقرر در قانون و این آییننامه تشکیل میشود. مدت ماموریت نماینده هر اتحادیه در اتاق اصناف تا پایان مدت ماموریت او در هیات مدیره اتحادیه است و در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی ، استعفا، حَجر یا عزل هر نماینده، وفق مواد (22) و (23) قانون ،جایگزین وی برای مدت باقیمانده تعیین میشود.
ماده 16- طرز تشکیل جلسات:
1- اجلاس اتاق اصناف حداقل هر ماه يك بار و با حضور حداقل دو سوم اعضا رسميت مييابد و تصميمات آن با نصف به علاوه يك آرا حاضرين معتبر خواهد بود.
2- دعوتنامه حاوي دستور جلسه، ساعت، تاريخ و محل تشكيل اجلاس به همراه يك نسخه از گزارشات كميسيونها، ميبايست حداقل يك هفته قبل از تشكيل اجلاس به اطلاع اعضا برسد. دستور جلساتي كه به اطلاع اعضا نرسيده باشد قابل طرح نخواهد بود.
موضوعات داراي اولويت بنا به پيشنهاد رییس و تصويب اجلاس و يا پيشنهاد يك پنجم اعضا در همان جلسه قابل طرح خواهد بود. در صورت ضرورت از افراد ذيصلاح و صاحب نظر بدون داشتن حق راي، براي حضور در اجلاس دعوت به عمل ميآيد.
تبصره- بودجه پيشنهادي، تراز و صورتهاي مالي اتحاديهها همچنين بودجه پيشنهادي، ترازنامه و صورتهاي مالي اتاق خارج از نوبت در دستور جلسه اجلاس قرار ميگيرند. گزارشهاي مربوط بايد قبل از اجلاس در اختيار اعضا قرارگيرد.
3- هر یک از اعضا ميبایست رئوس مطالبی را كه برای طرح در جلسه دارند به صورت مکتوب اعلام نمايند. هيات رییسه موظف است در صورت عدم اولویت طرح موضوع در اجلاس، دلايل آن را به صورت كتبي به اطلاع وي برساند.
4- اجلاس فوقالعاده، حداكثر ظرف مدت يك هفته پس از دريافت دستور رییس كميسيون نظارت يا درخواست اكثريت اعضاي هيات رییسه و يا يك سوم اعضاي اجلاس با ارسال دعوتنامه براي اعضا تشكيل ميگردد.
5- در هر اجلاس قبل از قرائت دستورجلسه، سه نفر از اعضاء ميتوانند با رعایت مقررات این آیین نامه، به ترتيب نوبت ثبت شده، هر كدام حداكثر به مدت ده دقيقه در رابطه با مسائل صنفي صحبت كنند. در صورتي كه تعداد اعضای بيشتري متقاضي باشند ،هيات رییسه ميتواند با درخواست آنان موافقت نمايد. سپس دستوركار توسط رییس جلسه قرائت و پس از گزارش هيات رییسه يا نماينده كميسيونها، حداقل يك نفر موافق و يك نفر مخالف ميتوانند هركدام حداكثر به مدت ده دقيقه صحبت كنند، سپس رايگيري آغاز ميشود.
6- نحوه رايگيري در تصمیم گیری ها (به صورت علني يا مخفي) توسط اجلاس تعيين ميگردد.
7- چنانچه دستور جلسه در ارتباط با هر يك از اتحاديههاي صنفي باشد ارائه نظرات نماينده آن اتحاديه قبل از رايگيري ضروري ميباشد.
8- در صورت تشخيص اكثريت هيات رییسه يا درخواست يك سوم اعضا، موضوع دستور جلسه براي بررسي و تحقيق بيشتر به كميسيون يا كميسيونهاي مربوط ارجاع ميشود.
9- شرح تصمیمات متخذه، تاریخ و اسامي اعضای حاضر و غايب میبايست توسط دبیر در صورتجلسه درج و پس از امضای حاضرین نسخه ای از آن در اختیار کلیه اتحادیه ها قرار گیرد.
ماده 17- وظايف و اختيارات اجلاس اتاق:
1- بررسي و تصويب بندهاي (ب)، (ج)، (و)، (ي)، (ك)، (م)، (س)، (ص)، (ق) ، (ر) ماده 37 قانون.
2- انتخاب هيات رییسه اتاق.
3-انتخاب اعضای كميسيونها با پیشنهاد هیات رییسه اتاق.
طرز تشکیل کمیسیونهاي اتاق، وظايف و اختيارات آن
ماده 18– پس از انتخاب هيات رییسه، اعضاي اجلاس از بين خود و سایر اعضای هیات مدیره اتحاديهها، اعضاي كميسيونهاي اتاق را با پیشنهاد هیات رییسه برای همان دوره انتخاب میكنند. تعداد اعضاي كميسيونها در شهرستانهای مراکز استانها حداقل پنج نفر و در سایر شهرستانها حداقل سه نفر است. هر كميسيون داراي يك نفر رییس، يك نفر نايب رییس و مابقی عضو ميباشند.
با اعلام كتبي رییس اتاق، افراد ميتوانند براي هريك از كميسيونها ثبت نام نمايند. دبير اجرايي اتاق موظف است به منظور آشنايي بیشتر اعضا با داوطلبان ، فهرست اسامي، میزان تحصیلات و سوابق تجربی آنان را ضمیمه دعوتنامه برگزاري اجلاس به اطلاع كليه اعضا اجلاس برساند. در صورتی که تعداد داوطلبان بیشتر از تعداد اعضای کمیسیون باشد، با راي مخفي اعضا انتخاب ميشوند. و در صورت تساوي آرا به حكم قرعه عمل ميشود. نتيجه آرا در همان اجلاس به وسيله دبیر اجرایی اتاق اعلام میگردد.
تبصره- عضویت هیات رییسه در كميسيونها ممنوع است و سایر اعضای اجلاس نيز فقط ميتوانند عضو یکی از کمیسیونها باشند.
ماده 19- طرز تشکیل جلسات كميسيونها:
1- جلسات كميسيونها هر ماه حداقل يك بار تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت اعضای کمیسیونمعتبر میباشد.
2- دعوتنامه حاوی دستورجلسه،مستندات مربوطف، ساعت، تاریخ و محل جلسه باید حداقل یک هفته قبل از تشکیل کمیسیون به اطلاع اعضا برسد.
3- شرح تصميمات متخذه، تاریخ و اسامي اعضای حاضر و غايب بایستی توسط دبير در صورتجلسه درج و پس از امضاي کلیه حاضرین نتیجه به هيات رییسه اعلام شود.
تبصره- ریيس اتاق موظف است از بین کارکنان اتاق يك نفر كارشناس مجرب را به عنوان دبير امور كميسيون انتخاب و در اختيار هر كميسيون قرار دهد. انتخاب يك نفر به عنوان دبير كليه كميسيونها نیز بلامانع است.
ماده 20- وظايف و اختیارات مشترك كميسيونها:
1- بررسي و رسيدگي به موضوعات ارجاعي وگزارش نتیجه آن.
2- ارائه برنامه مدون جهت ارتقاء فعالیت های مرتبط با کمیسیون.
3- ارائه گزارش ماهيانه از عملكرد كميسيون به هيات رییسه براي طرح در اجلاس.
4- دعوت از نماینده اتحادیه ذيربط و افراد صاحب نظر حسب مورد بدون داشتن حق رأی.
ماده21 - اتاق داراي كميسيونهاي (1) بازرسي و رسيدگي به شكايات (2) حل اختلاف و تشخيص (3) امور اقتصادی(4) آموزش و پژوهش(5) بودجه و تشكيلات (6) امور اجتماعی و فرهنگي خواهد بود.
در صورتي که به تشخیص هیات رییسه، موضوعي به دو یا چند کمیسیون مرتبط باشد، کمیسیون مشورتی از روسای کمیسیونهای ذيربط تشکیل میشود.
تبصره- در اتاقهايی که تعداد داوطلبان برای تشکیل کمیسیونهای مستقل موضوع این ماده (بجز کمیسیون بازرسی) کافی نباشد، به تشخیص هیات رییسه، کمیسیونهای مشترک از ادغام دو یا چند کمیسیون، تشکیل میشود. در صورت ضرورت، تشكيل كميسيون جديد به تشخيص هيات رییسه و با رعايت مفاد اين آييننامه بلامانع است.
كميسيون بازرسي و رسيدگي به شكايات: اين كميسيون براي بازرسی و نظارت بر عملكرد اتحاديهها در اجرای قانون خصوصاً نحوه صدور پروانه كسب و انجام وظايف محوله در ماده 39 قانون تشكيل ميشود. كميسيون موظف است بهمنظور حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی بهصورت دورهای، موردی و يا براساس شکایات و اعتراضاتی که به اتاق میرسد، عملكرد اتحاديهها را مورد بررسي و بازرسي قرار داده و نتیجه بررسی خود را از طريق هيات رییسه به كميسيون نظارت گزارش كند.
كميسيون حل اختلاف و تشخيص: اين كميسيون بهمنظور بررسي اختلافات صنفي فيمابين افراد و اتحاديه هاي صنفي موضوع تبصره(3) بند(ط) ماده(30) قانون، راهنمايي صنوف و اتحاديهها، بررسي ضوابط داخلي اتحاديهها، تشكيل، تقسيم و يا ادغام اتحاديهها، نوع كالاها و خدمات و درجهبندي واحدهای صنفي موضوع بندهاي (الف)، (ج) و (ي) ماده (37) قانون، تشكيل ميشود.
كميسيون امور اقتصادي: اين كميسيون براي بررسي و ارائه راهكارهاي لازم برای تسهیل و بهبود محیط کسب و کار اصناف و پیشنهاد جهت تنظيم ساعتكار و ايام تعطيل واحدهاي صنفي موضوع بند (م) ماده (37) قانون، بررسی مشکلات و نحوه اعمال سياستهاي تشويقي براي اصناف به ویژه صنوف توليدي بیمه، مالیات، ارتقاء بهرهوري در توليد و صادرات كالا و عرضه خدمات، نرخ كالاها و خدمات، برگزاری نمایشگاههای صنفي، حراجها، فروش فوقالعاده، شناسایی نیازهای بنگاههای كوچك و متوسط، افزایش سطح رقابت و تنظیم بازار، شفافیت عرضه و توزیع کالا و نیز تهیه گزارشات تحلیلی صنفی تشكيل ميشود.
كميسيون آموزش و پژوهش: اين كميسيون براي ارائه راهكارهاي مناسب در زمينه ارتقاء دانش، آموزش و مهارتهاي فني و حرفهاي صنوف، ارتقاء فرهنگ تحقیق و پژوهش از قبیل انتشار مجلات تخصصی، برگزاری سمینار و کنفرانسها و تهيه آییننامه آموزشي مورد نياز موضوع بندهاي (ب) و (ف) ماده (37) قانون، تشكيل ميشود.
كميسيون بودجـه و تشكيلات: اين كميسيون براي بررسي بودجه، ترازنامه و صورتهاي مالي اتحاديهها و اتاق همچنين تهيه آیيننامههاي مالي، استخدامي و تشكيلاتي مورد نياز، موضوع بندهاي (ب)، (س)، (ص) و (ق) ماده(37) قانون، و ارائه راهكارهاي مناسب در اينخصوص تشكيل ميشود.
کمیسیون امور اجتماعی و فرهنگي: این کمیسیون برای پیگیری روابط کار صنوف، شناسایی ناهنجاريهاي فرهنگي بازار و مطالعه عوامل موثر بر گسترش و تعمیق امور فرهنگی و فضایل اخلاقی نظیر برگزاری جشنها و مراسم ملي، مذهبي و ورزشي موضوع بندهاي (ز) و (ف) ماده (37) قانون و ارائه راهکارهای لازم برای ترویج فرهنگ کسب و کار حلال تشکیل میشود.
تبصره- مكاتبات مورد نياز كميسيونها نیز به استثنای دعوتنامه برای اعضا از طريق اتاق انجام ميشود.
ساير مقررات
ماده 22- دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است ضمن تهيه تعرفه و فرم هاي مورد نياز براي برگزاري انتخابات ، در اسرع وقت امكان برگزاری انتخابات الكترونيكي را نیز فراهم آورد.
ماده 23- به تشخیص هیات اجرایی و یا درخواست داوطلبان ،برگزاری جلسه معارفه داوطلبان در شرایط مساوی تحت نظارت این هیات تا حداکثر 48 ساعت قبل از انتخابات بلامانع می باشد.
ماده24– مراحل رسیدگی به غيبت اعضا:
اجلاس اتاق: در صورتي كه هريك از اعضا اجلاس سه جلسه متوالي و يا پنج جلسه متناوب در يك سال غيبت نمايد، باید موضوع در اولين جلسه هيات رییسه مطرح و درصورت تشخيص غير موجه بودن، به كميسيون نظارت اعلام گردد. چنانچه عضوي به علت ناتواني جسمي يا بيماري مرتکب غیبت بيش از سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب در سال شود، با درخواست هيات رییسه و تاييد اجلاس، عدم توانايي وي در ايفاي وظايف نمايندگي براي اتخاذ تصميم به كميسيون نظارت منعكس ميگردد.
هيات رئیسه: چنانچه هر يك از اعضا هيات ریيسه سه جلسه متوالي و يا پنج جلسه متناوب در يك سال در جلسات غيبت نمايند، رييس كميسيون نظارت موظف است، مراتب را در اولين جلسه كميسيون نظارت با حضور وي به منظور اخذ تصميم مطرح نمايد.
كميسيون: در صورتي كه اعضا هر كميسيون سه جلسه متوالي و يا پنج جلسه متناوب در يك سال غيبت نمايد، هيات رييسه در صورت تشخیص غیر موجه بودن موظف است، مراتب را در اولين اجلاس اتاق مطرح و نسبت به انتخاب فرد جديد با رعایت مقررات این آیین نامه، اقدام نمايد.
ماده25- مراحل رسیدگی به استعفا اعضا:
اجلاس اتاق: پس از طرح استعفاي هريك از روساي اتحاديهها در جلسه هيات مديره اتحاديه، هیات رییسه موظف است موضوع را با حضور وي در اولين اجلاس مطرح و نتیجه را به رییس کمیسیون نظارت اعلام نماید تا طبق تبصره (4) ماده (22) قانون اقدام گردد. در صورت عدم ترتیب اثر از سوی هیات مدیره اتحادیه و اتاق اصناف رییس کمیسیون نظارت برابر مقررات به موضوع رسیدگی و اقدام می نماید.
هیات رییسه: استعفا هر يك از اعضا هيات ریيسه، در اولین اجلاس اتاق با حضور وی مطرح و نتیجه به رییس کمیسیون نظارت اعلام میشود تا طبق ماده (13) این آییننامه اقدام گردد.
کمیسیون: در صورت درخواست استعفا هر يك از اعضا كميسيونها، موضوع در اولين اجلاس مطرح تا نسبت به انتخاب عضو جايگزين اقدام گردد.
ماده26- رییس اتاق موظف است به منظور اداره امور اجرائی، نسبت به بکارگیری یک نفر با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و سابقه اجرائی به عنوان دبیر اجرائی اتاق اقدام نماید. رییس اتاق می تواند تمام یا بخشی از وظائف اجرایی خود را در ارتباط با اداره اتاق به دبیر اجرائی تفویض نمايد.
ماده 27- رییس اتاق موظف است به منظور انجام هر چه بهتر وظایف قانونی خود از خدمات افراد متخصص به شرح زیر استفاده نماید.
1- حداقل یک نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق جهت دفتر حقوقی اتاق اصناف.
2- یک یا چند نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر به عنوان مشاور در زمینههای
تخصصی مورد نیاز.
ماده 28- چگونگی استخدام و انتصاب مسئولان و مشاورين اتاق اصناف، حقوق و مزايا و وظايف آنان بر اساس مقرراتي است كه با پيشنهاد رئيس اتاق ایران به تاييد دبیرخانه هیات عالی نظارت خواهد رسید.
ماده 29- حق الجلسه اعضا کمیسیونها و مشاوران در بودجه سالانه پیش بینی و برحسب ساعت کار قابل پرداخت است.
ماده 30- اين آييننامه در اجراي ماده (36) قانون نظام صنفی، مشتمل بر(30) ماده و (18) تبصره تهيه و در تاريخ 18/11/1394 توسط وزير صنعت، معدن و تجارت مورد تصويب قرارگرفت و از تاريخ تصويب، آيين نامههای قبلي لغو مي گردد.